Allmänt, Bilder, Vardag

Restless legs, vad hjälper?

Är det nån som läser den här bloggen som lider av restless legs eller som av nåt annat skäl har relevant kunskap om det? (jag skriver längre ned vad det är för er som inte vet)

Vet ni nåt som hjälper i så fall? Alltså som verkligen har hjälpt/lindrat er personligen (eller hur ni nu vet att det verkligen fungerat). Jag tar redan kosttillskott och jag har bra järnvärden. 

Jag har haft det länge men senaste veckorna har det blivit värre.

Jag funderar på om TENS kanske skulle kunna vara nåt? Nån som testat?

För er som inte vet vad restless legs är så är det att det kryper i benen och man kan känna en oemotståndlig lust att sprattla och röra på benen och fötterna. Jag kan känna att om jag inte rör benen eller nyper/masserar  dem så får jag en obehaglig känsla som påminner om smärta, bara det att det inte gör ont. 

En del har så illa att sömnen störs eller att de inte kan gå och se på bio och andra saker som kräver stillasittande men så illa har inte jag det. Jag kan ha lite svårare att somna när det är som värst men det rör sig i mitt fall om typ fem minuter extra väntan, för att somna är lite utav en gåva jag besitter, det är mitt bästa partytrick. 

Hur brukar ni göra för att lindra och göra restless legs mer uthärdligt?

Jag brukar, utöver att röra på benen då, sätta mina fötter på bordskanten (press mot hålfoten är effektivt för mig) men inte på ett avslappnat sätt, utan på ett sätt som gör att jag måste hålla upp benen i ett ganska ansträngt läge. På så sätt anstränger jag benen fastän jag är stilla. Jag brukar även be min man att klämma i hålfoten eller på vaderna, men tyvärr brukar han inte orka i timtal i streck, så tyvärr blir det ingen “årets bästa make”-medalj till honom. Å andra sidan brukar det hjälpa att kila in fötterna under hans kroppstyngd när vi ska sova så okej en liten medalj kan han få. 

Förr brukade jag ta en flaska och rulla den med foten fram och tillbaka fram och tillbaka på golvet men det tycker jag inte om att göra längre. Det gjorde jag iofs inte då heller. 

14 reaktioner till “Restless legs, vad hjälper?”

  1. Har haft dessa testledare legs sedan jag var liten. Blivit värre o värre med åren men nu med magnesiumtabletter är det nästan borta. Helt otroligt!!

      1. Spelar jättestor roll vilken sort man tar! Vissa sorter hjälper inte alls. Flytande magnesium från minerallife är bäst, överlägset. Smakar jätteäckligt. Det är värt det.

  2. Kom ihåg att det ska vara magnesium-citrat, inte “bara” magnesium. (Hälsokost har rätt sort, inte apoteket) Lär ska kunna bero på en obalans mellan för stort kalcium-intag& magnesiumbrist, så att dra ner på mjölkprodukter kan också hjälpa.

    När jag var sjuk och fick äta ångestdämpande fick jag så hemska myrkrypningar att det enda som hjälpte var att hoppa upp och ner och sparka vilt med benen.

  3. Usch! Känner igen det där, det är skitjobbigt verkligen. Jag hade testledare både legs och arms. Magnesium innan läggdags funkar för mig!

  4. Jag har det, det kommer och går men när jag har det brukar jag träna på endera vis. Det är ju trist om det är mitt på natten men… Det har hjälpt för mig iaf. Upp å gör knäböj, utfall osv.. ?

  5. Frågade mannen (som lider av det samma). ”Att gå och lägga sig” blev svaret. Så there you have it. ?

  6. Det finns medicin mot det som hjälpt både mig och min far (som hade samma sak, går tydligen i arv). Försvann direkt! Hade något med serotonin-halt att göra.

    Kommer inte ihåg vad den heter och jag ligger i soffan så jag orkar inte gå och kolla i medicinskåpet heller.

    Men den finns där, fråga en doktor!

Kommentarsfunktionen är stängd.